Selecteer een pagina

 

 

EEN CENTRUMVISIE DIE ECHT RESULTAAT OPLEVERT?

Amsterdam: parkeren is duur, het centrum bijna onbereikbaar, de horeca vaak ongastvrij. ‘Je hoeft niet te komen’, zei de vrouw in een bekende broodjeszaak tegen me, ‘Blijf je toch lekker weg?’ Bijdehand, zelfverzekerd en onafhankelijk zitten absoluut in het Amsterdamse DNA.

En toch blijven de mensen komen. Al eeuwenlang oefent de hoofdstad een grote aantrekkingskracht uit. Het DNA werkt als een reuzenmagneet. Amsterdam is authentiek en autonoom: dat wil men ervaren.

Gemeenten waar dit minder vanzelfsprekend is, staan voor de uitdaging om hun centrum of binnenstad weer of meer aantrekkelijk te maken voor bezoekers, ondernemers en natuurlijk de eigen inwoners.

Prioriteiten

Om dat te bereiken stelt men vaak een centrum- of binnenstadsvisie op, die gekoppeld moet zijn aan het overige gemeentelijk beleid op onder meer economisch gebied. Onderzoeken en inspraakronden resulteren in fraai gekleurde plaatjes, schema’s en lijsten met cijfers: looplijnen van bezoekers, vergelijking met andere steden, etc. Uiteindelijk staan er veel maatregelen, initiatieven en projecten in, die bovenop de reeds lopende projecten komen.

Aangezien de meeste budgetten beperkt zijn zul je dus keuzes moeten maken en prioriteiten aanbrengen.

Richting

Het DNA van een plaats is de maatlat voor dit soort keuzes: wat past wel en wat past niet? Het is een maatlat waarvan iedere betrokkene weet en voelt dat het klopt. Dat zorgt niet alleen voor draagvlak maar ook voor een heldere prioriteitsstelling en richting.

Je moet weten waar je vandaan komt als (binnen)stad en waar je naartoe gaat. Anders gaat het net als Alice in Wonderland, die aan het Witte Konijn vraagt:

‘Kunt u me vertellen waar ik naartoe moet gaan?

‘Waar wil je dan naartoe?

‘Dat weet ik niet

‘Als je niet weet waar je naartoe wilt, maakt het ook niet uit waar je heen gaat.

Sturing

De beschrijving van het plaatselijke DNA zorgt voor een duidelijk beginpunt van waaruit een visie kan worden geformuleerd die de betrokkenen herkennen, die kan dienen als sturingsmechanisme voor alle projecten en initiatieven zodat u binnen het budget blijft en zichtbaar resultaten boekt.

Wilt u ook uw plaatselijke DNA gebruiken als basis voor een centrumvisie die niet alleen verbindt maar ook praktisch toepasbaar is en zorgt voor een efficiënte besteding van uw budget? Neem contact op met Hans van den Brink van The History Store 06-53646415 of info@historystore.nl.

 

E-Book "DNA en gebiedsontwikkeling ontvangen?"

Je aanvraag is succesvol ontvangen. We hebben een bevestigingsmail naar je email adres gestuurd.

Pin It on Pinterest