Selecteer een pagina

Een gedegen analyse van het lokale DNA laat zien hoe aantrekkelijk een (centrum)gebied is, wat de potentie is en waar het aan ontbreekt. Dit is de basis voor een concrete visie, die vrij snel in actie kan worden omgezet. 

Een gebied is aantrekkelijker als het een herkenbaar karakter heeft. Dat lijkt een hele uitdaging in deze tijd waarin veel centra qua (winkel)aanbod op elkaar lijken. Daarom onderzoeken wij het DNA, het oorspronkelijke karakter. Dat is in onze ervaring in het verleden te vinden: kijken naar het verleden met het oog op de toekomst. Dit DNA is de basis van het eigen verhaal van het gebied. Dat dient als onderlegger voor een visie op ruimtelijke en economische ontwikkelingen met daarbij passende concrete projecten en maatregelen. Winkels en horeca kunnen onderdeel vormen van het gemeentebeleid gericht op het aantrekken van inwoners, ondernemers en toeristen. Meer (nieuwe) bezoekers van binnen en buiten de gemeente betekent betere koopstromen en dus vermindering van de winkelleegstand. Gemeente en ondernemers moeten daarvoor de handen ineenslaan.

Aantrekkelijkste Binnenstad Dit was bijvoorbeeld het geval in Arnhem, waar het stadsbestuur al in de negentiende eeuw met succes heeft geprobeerd om welgestelde inwoners aan te trekken. Een van de pijlers van het Arnhemse beleid vormde het faciliteren van de vestiging van winkels ’van niveau’.  Niet voor niets telt Arnhem vandaag de dag nog een groot aantal exclusieve winkels in het centrum, dat een paar jaar geleden nog werd uitgeroepen tot ’Aantrekkelijkste Binnenstad van Nederland’. Het verminderende draagvlak en de toenemende mobiliteit leiden tot een zoektocht naar centra die het aantrekkelijkst zijn. Dat hoeven niet per sé de grootste winkelgebieden te zijn. De toekomst van een winkelgebied kan juist liggen in het aantrekken van een specifieke doelgroep, zoals in het centrum van Arnhem. Dit vermindert de kans op leegstand.

Maatlat Het DNA zorgt voor herkenbaarheid en dus aantrekkingskracht, maar niet voor iedereen. Want niet alles past bij ieder gebied! Als je je te breed profileert, word je onherkenbaar en dus onaantrekkelijk. Een heldere profilering is essentieel voor het aantrekken van (nieuwe) inwoners, ondernemers en winkelend publiek. Het DNA van een plaats is een maatlat voor keuzes: wat past wel en wat past niet? Het is een maatlat waarvan iedere betrokkene weet en voelt dat het klopt.

Wilt u ook het plaatselijke DNA inzetten tegen winkelleegstand in uw gemeente of regio? Neem contact op met Hans van den Brink van The History Store 06-53646415 of info@historystore.nl.

E-Book "DNA en gebiedsontwikkeling ontvangen?"

Je aanvraag is succesvol ontvangen. We hebben een bevestigingsmail naar je email adres gestuurd.

Pin It on Pinterest